Boegbeeld

Dit beeld van een vrouw, gekleed  in een jurk uit de 19e eeuw, is gebaseerd op een klassiek boegbeeld. Ze heeft de uitstraling en houding voor een boegbeeld van een schip, maar ze komt uiteindelijk in een kantoor te staan van een rederij.  De sokkel heeft de vorm van een scheepsboeg en het gezicht van de vrouw is een portret van de moeder van de opdrachtgever in haar jonge jaren. Het beeld is in eikenhout gemaakt en is 170 cm hoog.

Hieronder is het hele maak proces te volgen, van het ontwerp tot het schilderen van het beeld.

Allereerst heb ik een kleimodel gemaakt. Daarna heb ik het model uitgewerkt in een ontwerptekening op ware grootte. Ik heb de sokkel ook uitgewerkt, nu is te zien hoe het beeld op de sokkel komt te staan. De sokkel helt voorover als de boeg van een schip en de vrouw gaat mee met deze beweging, haar rok wapperend  in de wind en haar handen in een klassieke houding die je veel bij boegbeelden ziet.
Vervolgens ben ik het eikenhout voor het beeld en voor de sokkel gaan zagen, schaven en verlijmen.  Wanneer ik de sokkel en het beeld uit één dikke stam hout zou maken zouden hier veel droogscheuren in ontstaan . Het  opbouwen van een beeld door balken met elkaar te verlijmen zorgt er voor dat scheurvorming wordt voorkomen. Hier zie je een deel van de sokkel in de lijmtangen.

De sokkel is verlijmd en de ruwe vorm heb ik aangebracht met behulp van kettingzaag , haakse slijper en schuurmachine. Op de foto zie je de eerste spaanders die ik met de hand uit de sokkel hak. Het echte snijwerk kan nu beginnen.

Op de foto links onder zijn de ornamenten op de sokkel te zien. Het zijn klassieke ornamenten, bloemenstrengen waarbij het lijkt alsof de bloemen aan een steel gevlochten zijn. De foto rechts onder: Het beeld zelf is hier verlijmd maar verder nog niet bewerkt.

Ik ben begonnen met het uitwerken van het beeld. Eerst het grove werk met de kettingzaag daarna verder met de haakse slijper. Wanneer het grove werk machinaal gedaan ga is ga ik weer verder met de hamer en guts. Het ontwerp  (voor- en zij aanzicht)  heb ik op een plaat triplex getekend en uitgezaagd. Tijdens het werk kan ik zo makkelijk kijken of de vorm van het beeld nog overeen komt met het ontwerp.

Het beeld is nu in grote lijnen gevormd, het wordt nu tijd om de details uit te werken.
Het gezicht krijgt ook al  vorm, het wordt straks nog verder uitgewerkt. Het gezicht wordt een portret van de moeder van de opdrachtgever in haar jonge jaren (rond 1940). Aan de hand van oude foto’s  probeer ik de gelijkenis te zoeken, best een uitdaging!  Ik heb eerst een portret gemaakt in klei omdat het in dat materiaal makkelijker is om te zoeken naar de vorm. Dit klei portret heb ik nagemaakt in het hout,  dit is de grove versie.

Het Het beeld is nu in grote lijnen gevormd, het wordt nu tijd om de details uit te werken.
Het gezicht krijgt ook al  vorm, het wordt straks nog verder uitgewerkt. Het gezicht wordt een portret van de moeder van de opdrachtgever in haar jonge jaren (rond 1940). Aan de hand van oude foto’s  probeer ik de gelijkenis te zoeken, best een uitdaging!  Ik heb eerst een portret gemaakt in klei omdat het in dat materiaal makkelijker is om te zoeken naar de vorm. Dit klei portret heb ik nagemaakt in het hout,  dit is de grove versie.

Het beeld staat voor het eerst op de sokkel maar past nog niet. De schoenen worden nu zo gesneden dat het beeld op een natuurlijke manier op de sokkel komt te staan.

Voor het jaren 40 kapsel, wat voor een deel zichtbaar was op de voorbeeldfoto, heb ik lang moeten zoeken naar een geschikt model.
De jurk aan de achterkant met een close up van de waaier. De jurk heeft een model uit begin 1800 met een naar achteren uitstekende queue. Ze is gebaseerd  op een jurk van een klassiek boegbeeld uit die tijd en op verschillende andere 19e eeuwse jurken.
Het beeld is klaar en staat op de sokkel! Binnenkort zal het geschilderd worden.

Het beeld is in vol ornaat geschilderd. De verf is oud en sleets gemaakt waardoor het beeld een antieke uitstraling krijgt.  Ook de sokkel ziet er doorleefd uit alsof het met het beeld jarenlang op zee heeft rondgezworven. Het gezicht en de armen zijn behandeld met een transparante white wash waardoor je het eikenhout nog kan zien, de kleding en het haar zijn dekkend geschilderd.
Het gezicht van twee kanten in beeld. Op de huid is het eikenhout  nog te zien door de afwerking met transparante white wash.

Het schilderwerk is uitgevoerd door Renee